تو پست قبلی در جواب یکی از دوستان کامنتی رو نوشتم که شاید کسی حال نداشته باشه اونجا بخوندش. برای همین یه قسمتش رو اینجا میزارم تا نظر شما رو هم در موردش بدونم. من بالای 1000 تا پست در مورد مقایسه ویندوز و لینوکس حرف هایی که دو طرف بهم میزنن تو سایت های خارجی یا ایرانی خوندم. جالبه با گذشت این همه مدت از این جور مقایسه ها, طرفدار های ماکروسافت همیشه سه تا ویژگی داشتن که هیچوقت تغییر نکرده:
1.واسه ویندوزشون پول نداده بودن.
2. میگفتن چرا لینوکس بازی نداره. (در نظر بگیرید که هیچ کدومشون برای بازی های که دارن پول ندادن و همه کرک شدست.)
3. از نبود یکی دو تا برنامه ی خاص مثل فتوشاپ یا اتوکد رو لینوکس حرف میزدن. (جالب اینکه برای خرید این برنامه ها هم پولی پرداخت نکردن.)
چرا هنوز متوجه نشدین که لینوکس اصلا قرار نیست سیستم عاملی برای بازی کردن باشه. اون چند تا برنامه هم به اندازه ی کافی آلترناتیو روی لینوکس دارن که بشه کارهایی که باهاشون انجام میدن رو لینوکس هم انجام داد. اینطور که معلومه هنوز کاربرای ویندوز دلایل بهتری برای مخالفت ندارن.
حالا شاید بگین شما هم برای مخالفت با ویندوز توی این همه مدت دلیل های یه جوری داشتین مثلا همیشه میگید ویندوز امنیت نداره. اما سوال من اینه آیا طی این همه مدت که گذشت ویندوز امنیتش هیچ تغییری کرده که ما بخوایم حرفمون رو پس بگیریم؟ طرفدارهای ماکروسافت جدا هیچ دلیل دیگه ایی واسه مخالفت نمی تونن پیدا کنن؟






24 comments
Comments feed for this article
سپتامبر 13, 2009 در 6:10 ق.ظ
گمنام
سلام
ممنونم از اینکه طنز تلخم را خواندید و پاسخ دادید . اگر از زبان طنز استفاده کردم به این دلیل بود که دلایلی که ماکروسافت جهت برتری بر لینوکس برشمرده بود طنز آمیز مینمود و البته دلایلی که شما بر شمردید .
اصولا من معتقدم دو سیستم عامل مذکور که از لحاظ معماری هسته به کل متفاوت اند با چنین دلایلی قابل قیاس نیستند . متفاوت بودن نیاز های کاربران باعث تفائت و تمایز در بازارهای این دو سیستم عامل است نه برتری یکی بر دیگری .
لینوکس که از خاکستر جنگ یونیکس ها بین دو گروه AT&T و جنبش Open و چند گروه دیگر برخواست همواره مورد توجه جامعه برنامه نویسان قرار داشته و دارد . پایداری لینوکس ، امنیت و ساختار بهتر هسته لینوکس نسبت به ویندوز از برتری های این سیستم عامل است که کسی منکر آن نیست . اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که معیار واقعا درستی برای اثبات این برتری ها به جز در زمینه ساختار منسجم تر هسته لینوکس وجود ندارند . کاربران ویندوز همواره مدعی بوده اند که تعداد کم جامعه ای که با سیستم عامل لینوکس در ارتباط اند هیچ گاه انگیزه کافی برای آن دسته از افرادی که ویروس ها ، بد افزار ها و راه های نفوذ به یک سیستم عامل را سامان می دهند ، برای نفوذ ایجاد نمی کند . در نوشته طنز خود اشاره داشتم که کسی به سیستم عامل من نفوذ نمی کند و کنایه از همین مطلب بالا بود . البته من قاول به امنیت بالاتر لینوکس به دلایل فنی مانند سیستم فایل بسیار امن این سیستم عامل هستم ولی این قابلیت ها در کارزار رویارویی یا هکر ها و کارشناسان امنیت باید محک بخورد . به هر حال در حال حاضر لینوکس به توجه به دلایلی که در بالا گذشت پایدارتر و ایمن تر است و برای صاحبان صنایعی که اولویت های امنیتی را لحاظ می کنند لینوکس جز 3 انتخاب اول است .
لینوکس همینک در بین سرورها به توجه به دلایل گفته شده سهم بسیار خوبی در بازار سرورها و بازار های مخابراتی دارد .
هر دوی این سیستم عامل ها مزایایی دارند که باعث می شوند کاربران یکی از آن ها را انتخاب کنند .
من به عنوان یک کاربر و با توجه به نیاز هایی که داشتم سیستم عامل ویندوز(خصوصا ویندوز 7) را به عنوان سیستم عامل مطلوب خودم انتخاب کرده ام و دلایل خودم را ذکر میکنم صرفا به این دلیل که شما آگاه باشید انتخاب من از روی حماقت نبوده و ما کاربران ویندوز به قول شما احمق نیستیم .
1- من یک دانشجوی نرم افزار هستم و درباره اولویت های سیستم عامل ویندوز جهت ا برنامه نویسی قصد دارم صحبت کنم . خیلی وقت پیش شاید قریب به 9 سال پیش تاکنون اکثر سیستم عامل های لینوکس را بر روی سیستم خود نصب کرده ام و از وضع این سیستم عامل بی خبر نیستم RedHad ,Lindows ,Linspire,Ubunta ,Suse از جمله این توزیع هاست حتی الان OpenSolaris هم بر روی سیستم به صورتی مجازی نصب است و دارم با آن کار میکنم .
زبان های و فریم ورک های اصلی لینوکس مانند C/C++ , Php , MySql , Paython , Ruby ,Qt ,OpenGl zend تماما بر روی ویندوز نیز قابل دسترسی هستند پس اینها مزیتی رقابتی برای لینوکس ایجاد نمی کنند . من به صورت تخصصی با ActionScript3 و محیط توسعه Adobe Flex برای RIA کد نویسی میکنم . پلتفرمی که نام بردم بر روی لینوکس قابل دسترسی نیست و لینوکس را از انتخاب های من حذف می کند ( هر چند برنامه تولید شده قابل دسترسی است به خصوص با لینوکسی شدن Adobe Air ) . زبان ها و محیط های توسعه بسیاری بر روی ویندوز هستند که بر روی لینوکس قابل دسترسی نیستند . فریم ورک .net یکی از آن هاست . این فریم ورک بخصوص از نسخه 3.5 به بعد چنان در بین سایر فریم ورک ها پیش تاز است که به جرات تاکنون هیچ کدام از معدل های لینوکسی فرصت عر ض اندام پیدا نکر ده اند . موتورهای WPF , WF ، زبان های C شارپ (تنها زبانی که همراه با C++ توانسته اند توسط ISO به عنوان زبان های استاندار معرفی شوند)و F شارپ و همچنین محیط توسع SilverLight از آن دسته اند . شما بگو چرا من برنامه نویس باید با تو جه با انتخاب های متعددی که ویندوز در اختیار من قرار داده باید به سمت لینوکس مهاجرت کنم .
2 . من به عنوان کاربر وقتی یک سیستم عامل را انتخاب می کنم هدفم این است که بر روی بستر سیستم عامل خود بتوانم نرم افزار های مورد نیاز خود را اجرا کنم . در این زمینه هم لینوکس مزیت رقابتی ندارد شما بگو که کدام یک از نرم افزار های لینوکس در ویندوز معادل بسیار بهتری ندارند . ولی من می توانم ده ها مورد نام ببرم که بر روی ویندوز مو جودند و معادل قدرتمندی بر روی لینوکس ندارند . شما گفتی که Photoshop چه کار هایی میکند که Gimp از انجام آن ها عاجز است . من با هر دوی این نرم افزار ها کار کرده ام باید بگویم Gimp قابلیت کار با ویدیو ، انمیشن و 3D را ندارد . BlendMode بسیار ضعیفی دارد . از HDR و اکثر فایل های RAW پشتیبانی نمی کند . فوتوشاپ از OpenGl برای پردازش گرافیکی استفاده می کند که Gimp نمی کند . فوتوشاپ از فایل های بسیار بزرگ در حد صد ها مگاپیکسل حمایت می کند ولی Gimp نمی کند و در آخر Gimp همواره تکنولوژی های Adobe را کپی کرده و هیچ گاه مبدع نبوده . البته برتری های فوتوشاپ نسبت به Gimp بسیار بیشتر است که اگر خواستید و لازم شد تماما نام خواهم برد . در مورد سایر نرم افزار ها نیز این گونه است . Adobe Flash که اصلا معادل ندارد و Adobe Firworks ,DreamWever ,SoundBoth , Illustrator , AfterEffect و همچنین AutoCAD , SkethBookPro و چندین نرم افزار پر کاربرد دیگر نیز از آن دسته اند .که یا معادل ندارند یا معادل های ضعیف تری دارند مثل OpenOffice که همواره از تکنولوژی های ماکروسافت با تاخیر کپی کرده در این نسخه اخیر کار به حدی تابلو بود که صدای جامعه اپن سورس هم درآمد که کپی از ماکروسافت تا کی .
در این زمینه هم ویندوز برتری دارد و انتخاب ویندوز دلیل بر احمق بودن شخص نیست . اید بگویی وجود نرم افزار های زیاد دلیل بر برتری ویندوز نسبت به لینوکس نیست و عیب لینوکس نیست که برای آن نرم افزار تولید نمی کنند من هم با شما موافقم . بگزار یک مثال برات بزنم . زمانی که XBox برای اولین مرتبه به بازار آمد همه میگفتند که سیستم بهتری نسبت به رقیب یعنی PS2 است ولی کسی سیستم بهتری که بازی های خوبی ندارد را نمی خرد و ماکروسافت ضرر بسیار زیادی بر روی این کنسول کرد . سیستم عامل خوب برای اجرای نرم افزار خوب است و اگر سیستم عامل خوب نرم افزار خوب نداشته باشد ، دیگر اون سیستم عامل کارکرد اصلی خودش یعنی اجرا و مدیریت نرم افزار ها رو از دست میده و دیگر یک سیستم عامل خوب نیست . مثل XBox .
دلایل دیگری هم داشتم که می خواستم در باره اش بنویسم که دیگر از حوصله بحث خارج و من هم خسته شدم ولی یقینا دلایل مهمی هستند برای انتخاب ویندوز مثل یکپارچگی ، ساپورت سخت افزاری ( در ضمن در مطلب قبلی ات نوشته بودی فقط مشکل لینوکس نیست که براش درایور نمی شازند و کاربران مک هم این مشکل رو دارند که البته باید بگم اپل تنها تولید کننده سخت افزار برای مک هست و کاربرای مک اصلا این مشکل رو ندارند .) و…
به هر حال دلایل بالا نمی تواند بگوید ویندوز بهتر است یا لینوکس بلکه می تواند بگوید کدام سیستم عامل برای چه کاری بهتر است . لینوکس برای سرورها ، اتوماسیون ها وبرای طرفداران جامعه اوپن سورس و نرم افزار آزاد گزینه بهتری است و ویندوز برای سایر کاربر دها . نه این بر اون برتری داره و نه برعکس . و کار بران هیچ کدام احمق نیستند .
اگر شما از لینوکس مثل من ( من در کنار ویندوز)استفاده می کنی دلیل نمی شه به ماکروسافت بد بگیم .
متشکر مهدی خدادادی
سپتامبر 13, 2009 در 8:52 ق.ظ
امیررضا
من بازم میگم هیچ جای پست قبلی این نوشته نشده بود که من بگم کاربر های ویندوز احمق هستن. من صریحا گفتم کسایی که بخوان گول این جور تبلیغات رو بخورن احمق هستن. تو پست قبلی گفتم منم خیلی وقت ها برای کارهایی که مجبورم تو ویندوز انجام بدم ازش استفاده میکنم.
.
1. خودتون اول جملتون میگید “زبان ها و فریم ورک های اصلی لینوکس…” رو ویندوز هم هستن. از نظر شما ماکروسافت برای بودن این ها روی ویندوز زحمتی کشیده که بخواد باهاشون پز بده؟ مسلما این ها چون آزاد و اوپن سورس بودن توسط برنامه نویس هاشون برای ویندوز هم توسعه پیدا کردن. اگه نرم افزارهای ویندوزی هم اوپن سورس و آزاد بشن من قول میدم هر کدومشون رو توی 10 روز روی لینوکس داریم!
یه چیز هم که برنامه نویس های ویندوز همیشه درگیرش هستن خود بزرگ بینی در مورد ابزارهاشونه؟ کی گفته .net رقیب نداره؟ کی این حرف هارو تو گوشتون فرو میکنه؟ .net و کل دم و دستگاهش انگشت کوچیکه ی یه زبان دینامیک مثل پایتون هم نمیشن. رو جه مبنایی میگید رقیب نداره؟ .net یه چیز واقعا خوبه منم باهاش کاملا موافقم حتی رو لینوکس هم mono داره کار اون رو انجام میده. اما اینکه بگیم رقیب نداره برای برنامه نویس های اوپن سورس جزو حرف های خنده دار به حساب میاد. دات نت هنوز سال ها کار داره. گول تبلیغات این ماکروسافت رو نخورید تورو خدا. هرچی شما رو دات داری بقیه هم دارن خیلی کامل تر و بهتر. بعدش من میدونم واسه چی هی میگید دات نت دیگه! چون ویژال استودیو رو داره. چن نفر از شما برنامه نویس های دات نت هست که میتونه بدون ویژوال استودیو کد بنویسه؟ خیلی خنده داره که کدهامون رو یه برنامه واسمون بنویسه خودمونم ندونیم نصف کدهامون چه جوری نوشته شدن.
2. فتوشاپ واقعا یه برنامه ی عالیه. GIMP کاری رو که براش مد نظر گرفتن رو به طور کامل انجام میده که اونم پردازش تصویره حالا اگه تو قسمت های دیگه عقب تره چون اون ها هدف های اصلی نیستن. بعدش هم GIMP چرا نباید از فتوشاپ تقلید کنه؟ به نظر من این خیلی هم خوبه چون کاربر های فتوشاپ میتونن با GIMP احساس راحتی بکنن.
در مورد اینکه Openoffice از ماکروسافت تقلید میکنه موافق نیستم. اگه اون طوری باشه حتی گوگل هم داره از ماکروسافت تقلید میکنه با اون برنامه های آفیس تحت وبی که داره. یه برنامه با این منظور باید جوری باشه که ماکروسافت آفیس هست! چون تقریبا اصولش اون مدلیه. هیچ ماشینی چرخ مربع شکل نداره چون اصول یه چرخ که از نظر مردم موجه به حساب میاد گرد بودن چرخه.
در مورد فلش باهاتون موافقم اما در مورد چیزی مثل dreamwever موافق نیستم. کدوم برنامه نویس درست حسابیه وب میذاره کدهاش رو یه برنامه واسش تایپ کنه؟ مگه برنامه نویس های مبتدی. برنامه نویس های حرفه ایی تر دریم ویور بیشتر از امکانات ادیتورش استفاده میکنن. ادیتور های حرفه ایی هم فت و فراوون تو لینوکس هست.
——————————————————————-
در آخر هم یه یادآوری برای شما و کسایی که مثل شما فکر میکنن. مثل اینکه باید اینو همیشه به شماها یادآوری کرد چون اینطور که معلومه زود یادتون میره:
…
Microsoft Windows 7 Ultimate Full به قیمت 303 هزار تومان
Microsoft Visual Studio 2008 Professional Edition به قیمت 521 هزار تومان
Microsoft Office Professional 2007 به قیمت 331 هزار تومان
Adobe PhotoShop CS4 به قیمت 636 هزار تومان
Adobe Dreamweaver CS4 به قیمت 364 هزار تومان
Adobe Premiere Pro CS4 به قیمت 740 هزار تومان
Adobe Flash Professional CS4 به قیمت 664 هزار تومان
Adobe Illustrator CS4 به قیمت 547 هزار تومان
Autodesk AutoCAD LT 2010 به قیمت 497 هزار تومان
…
قیمت این چند تا برنامه که بهشون اشاره شد برابر 4 میلیون و 603 هزار تومان هست. (با دلار 950 تومان) واقعا شما اینقدر آدم پولداری هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سپتامبر 13, 2009 در 9:33 ق.ظ
گمنام
من قصد ندارم این ماجرا و این جواب ها ادامه پیدا کنه ولی خوب من قصد دارم بدون تعصب بررسی کنم ولی گویا شما قدری متعصبانه بر خورد میکنید .
من خودم سالهاست برنامه نویسم و کی گفته تحت تاثیر تبلیغات ماکروسافت دارم میگم .Net رقیب نداره . کاملا با دلایل فنی صحبت کردم و از موتور ها و زبان ها ی ماکروسافت نام بردم . حاضرم اگر بخواهید تک تک فناوری هایی که نام بردم رو با مشابه لینوکسی اش مقایسه کنم و با دلیل بهتون بگم که در اکثر موارد دات نت جلوتر است . من با پیتون کار نکردم ولی با java و C++ چرا . البته پیتون را هم تقریبا شناخت دارم به واسطه یکی از دوستان پینپتون کار .
برنامه نویس حرفه ای هم از IDE و هم از ادیتور و هم از خیلی چیز های دیگه کنار هم استفاده می کنه .
نکته بعدی اینکه در قیمت لینوکس مزیت رقابتی داره ولی این رو هم بدون بحث قیمت اولیه برای شرکت ها یک چیزه و هزینه های توسعه و نگهداری یک چیز دیگه و در مورد دوم لینوکس هزینه های بیشتری داره . دلیلش هم اینکه شما در قیمت اولیه محصولی مثل AutoCAD بخشی از پولی رو که داری می دی هزینه پشتیبانی و توسعه اس .
بگذریم این بحث طولانی نشه . فقط در آخر باید بگم نظر من اینکه بدون تعصب باید این مسائل بررسی بشه و هر دوی این سیستم عامل ها برای کاری مناسبند . مثلا لینوکس توی مجازی سازی عالی هست و ویندوز توی نرم افزار های کاربردی .
موفق باشی
سپتامبر 13, 2009 در 10:14 ق.ظ
امیررضا
منم از تعصب داشتن خوشم نمیاد. اگه متعصب بودم که ابراز نمی کردم از .net یا 360 خوشم میاد. تمام حرف من اینه که آیا واقعا از نظر شما اون مقایسه ایی که ماکروسافت انجام داد احمقانه نبود؟
در مورد دات نت هم هروقت خواستید می تونم با دلیل بهتون ثابت کنم که آش دهن سوزی نیست.
بهر حال این لطف شماست که مطالب وبلاگ من رو میخونید و مهم تر از اون براش وقت میذارید و کامنت مینویسید. وقتی میگفتم شما منظور “یه کاربر ویندوز” بود نه خود شخص شما. امیدوارم مساله اصلا شخصی برداشت نشه چون حتی لینوکس هم ارزش اینو نداره که ادم بخواد بقیه رو بخاطرش ناراحت کنه.
سپتامبر 15, 2009 در 1:11 ب.ظ
بهرام
با سلام
من تازه وبلاگ شما رو از طریق خانوادهی گنو/لینوکس ایرانیان پیدا کردم.
شدیدا به این بحثهای طرفداران ویندوز علاقه دارم. اولا اجازه بدید که بگم این بحث از کجا سرچشمه میگیرند. آدمها اصولا یک چهارچوب ذهنی (پارادیم) برای خوشان درست میکنند که خروج از این چهارچوب برای آنها بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود و معدود افرادی میتوانند خود را از این قالب بیرون بیارند. بحثهایی از قبیل وطن ، دین و همین سیستمعامل (!) از این قبیل موضوعات هستند.
اگر کسی با هزاران دلیل منطقی (و غیرمنطقی!) برای شما دلیل بیاورد که دین شما ( مثلا مسیحیت ) امروزه جوابگو نیست و به این دلایل با عقل سازگار نیست ، حتی یک ذره از حرفهای او را نمیفهمید. چرا که چهارچوب ذهنی شما راهی را برای گرفتن ایراد از دین شما نمیدهد.
بحثهای تعصبی مانند سیستمعامل هم مانند همین هستند. شما از کودکی وقتی که میخواستید ماوس را به دست خود بگیرید با ویندوز ( و یا حالا DOS !) چشمتون باز شده و حالا وقتی که بگیم ویندوز به این دلایل ارزش وقت گذاشتن رو نداره ، یعنی اینکه بیشتر وقت زندگیتون تلف شده و کار بیخود کردهاید. ( و هرگز هیچ کسی قادر به درک واقعیتی به این تلخی نیست ! )
البته در مورد سیستمعامل بحثهای دیگری هم مطرحه مثل اینکه کار کردن با کدام یکی راحتتر یا سادهتر باشه که در مورد دوستمون که نظر دادن فکر نکنم این مطرح باشه.
در مورد اینکه برنامهنویسی رو در ویندوز ترجیح میدهید ، خیلی تعجب میکنم. چرا که حتی صاحبنظران هرگز حاضر به مقایسهی برنامهنویسی در ویندوز با لینوکس نبودهاند (!) اگر واقعا به .NET علاقهمندید چرا لینوکس نه ؟!! (Mono)
چیز جالب دیگه برنامهنویسانی که در ویندوز برنامه مینویسند علی رغم کم سواد بودن خیلی مغرور میشوند ( استثنا وجود دارد ! ) چرا که اصول اساسی برنامهنویسی را جناب مایکروسافت از چشم آنها پنهان میکند. یادمه در یکی از مقالههای وب (مجله) یک مقاله از یکی از برنامهنویسان خیلی با تجربه به این عنوان بود : « بیایید دوباره چند خط با C کد بزنیم » . به نظر من هم کسی نداند char چیست و تا حالا فقط String را دیده باشد ، برنامهاش ارزش نگاه کردن هم ندارد !!
و دیگه همین !!
موفق باشید.
سپتامبر 15, 2009 در 5:42 ب.ظ
امیررضا
آره خوب این قضیه چارچوب ذهنی چیز خوبی بود. بهر حال اکثر ماها از ویندوز اومدیم رو لینوکس اما خیلی ها همونطور که گفتین یا نمی تونن یا از تغییر میترسن. یادمه اون اوایل قشنگ یه سالی از عمرم تلف شد که بخوام رو لینوکس جا بیفتم. هر کسی دوست نداره از صفر شروع کنه.
سپتامبر 16, 2009 در 12:12 ب.ظ
حسین
اینکه شما تعصب دارید روی لینوکس کاملا مشخصه و من قصد بحث کردن رو ندارم چون فایده ای نداره!
در لینوکس هم بودند ویندوز رو به کلی پاک میکردم نه به خاطر بد بودن سیستم عامل(در ویندوز هفت کسی رو ندیدم که ایراد بگیره از این سیستم عامل منظورم کارشناسان هست) به خاطر نیازی که به لینوکس دارم نه بنیاد لینوکس مال منه نه شرکت ماکروسافت! من سعی میکنم از مزایای هر دو استفاده کنم. ببخشید که زیاد شد!
خودم هم لینوکسی هستم و هم ویندوزی هر دو رو مناسب میدانم تو کاربرد خودش. شما دوست داری لینوکسی باش و احترام بگذارید به نظر بقیه، تقریبا تو بیشتر پستهاتون “توهین” رو میبینم! کی گفته هر کی از ویندوز استفاده احمق محسوب میشه!!! خواهشا از این کلمات بی دلیل و منطق استفاده ننمایید! نکات منفی بسیاری توی این نظرات وجود دارند که از حوصله خارجه که بخوام دانه دانه به بحث بکشم!
سوال ازآقای بهرام:
شما از مونو استفاده کردید؟! هرکی از مونو استفاده کرده باشه(از جمله خود من) متوجه باگها و اشکالاتی که به برنامه وارده میشه و میشه گفت که اصلا جای vs رو در ویندوز نمیتونه بگیره(به دلایل فنی!). در مورد جمله خودت فکر کردی که چه نوشتی؟؟!
جمله شما: “اگر کسی با هزاران دلیل منطقی (و غیرمنطقی!) برای شما دلیل بیاورد که دین شما ( مثلا مسیحیت ) امروزه جوابگو نیست و به این دلایل با عقل سازگار نیست ، حتی یک ذره از حرفهای او را نمیفهمید. چرا که چهارچوب ذهنی شما راهی را برای گرفتن ایراد از دین شما نمیدهد.” کاری با مثالش ندارم ولی واقعا اگه کسی دلیل منطقی! بیاره کسی کوتاه نمیاد!! به خاطر چارچوب ذهنی!! این از اون حرفها بود! همه در مقابل حق و منطق کوتاه می آیند و سر تسلیم فرود می آورند مگراینکه منافع شخصی داشته باشند! در غیر اینصورت باید شک کرد به…
یه سوال هم از شما آقای امیررضا:
در مورد لیستی که در بالا آوردید و قیمتها را لیست کردید! به فرض که من و شما این پول اضافی رو داریم. آیا شما میرید این محصولات رو تهیه می کنید؟! لیستی که تهیه کردید می دانید اینها چی هستند یعنی برای شمای پایتون کار فلش، illustrator ,autodesk, premier, … به چه درد من و شما میخوره!؟ یعنی شما میری روی کامپیوترت پول نرم افزاری رو میدی که حتی کوچکترین سنخیتی با شما(شغل یا تخصص) ندارند؟! شما مثلا برنامه نویس پایتون هستید بعد میرید پول c#, VB asp در کل پول کامپایلر این محصولات رو میپردازید یا premier یا autodesk یا فلش به چه کار شما می آیند؟ بعد مقایسه می کنید که گران هستند نه تو خارج بلکه تو ایران هم کسی رو سراغ ندارم(با وجود رایگان بودن) که این همه نرم افزار نصب باشه روی سیستمش! فکر کنم مقایسه شما خیلی بدتر از مایکروسافت بود!
در کل من هم لینوکسی هستم و این رو هم میگم اگه نرم افزارهای خوب ویندوزی و همینطور بازی
سپتامبر 16, 2009 در 2:54 ب.ظ
بهرام
جناب آقای حسین !
امیدوارم که وقت بکنید یکبار دیگه نظر من رو بخونید ! چون اصلا فکر میکنم هیچی ازش نفهمیدید ! ( البته انتظار فهمیدن زود ندارم ! بحث کاملا فلسفیه ! )
استفاده از لینوکس به استفادهی یک روزه و دو روزه از اون محدود نمیشه !
آقایی که به Ubuntu (اوبونتو) میگه Ubunta (اوبونتا )!!! معلومه که حداکثر دو یا سه روز با این سیستمعامل کار کرده !
کار کردن با یک سیستم عامل یعنی اینکه بتوانید اکثر نیازهای خودتون رو (شبکه، برنامهنویسی و …) بدون وابستگی به سیستمعامل دیگه ( مثل ویندوز ) برطرف کنید.
آقا من خیلی تعجب میکنم از آقایانی که خودشون رو برنامهنویس میدونن و میگن لینوکس بازی نداره ! ( بهتره بگید بازی کمتر داره )
linuX-Gamgers-Live-CD رو خواهش میکنم همین دوستانی که یک روزه از لینوکس خسته میشن تهیه کنن و دست از تعصب بازی در بیارن !
لینک سایت :
http://www.linux-gamers.net/
بهتره دیگه این بحث رو کش ندیم ! ( چهارچوبامون یکی نیست ! )
موفق باشید.
سپتامبر 16, 2009 در 4:20 ب.ظ
حسین
شاید من جمله ام رو بد نوشتم ولی من هرگز ننوشتم که لینوکس بازی نداره بلکه منظورم این بود که بازی های محبوبم در ویندوز اجرا می شوند! مشکلی نداریم که هر وقت totalwar, crysis , bioshock و… توی لینوکس اجرا شد من ترجیح می دم روی لینوکس اجراش کنم! چرا خودمون رو گول می زنیم! اکثر بازیهای تجاری استخوان دار روی ویندوز هستند دلیلش هم معلومه Directx , .net و opengl هم هست(منظورم اینه که از همشون ممکنه استفاده شده باشه) ولی تو لینوکس فقط opengl رو داریم! توی مجله دایره کامل(fullcircle) تو هر شماره یک بازی رو معرفی میکنه، شما یک بازی رو معرفی کن که همسطح crysis باشه! نه که نیست نمی تونه هم باشه به دلیل بالا، بازی خوب تو لینوکس unreal وWorldOfGoo میتونه باشه! باز قابل مقایسه هستند؟!
سپتامبر 17, 2009 در 6:18 ب.ظ
امیررضا
حسین جان اینطوری که شما داری نظر میدی منم مجبورم حرف بهرام رو تایید کنم که زود داری در مورد حرف هایی که گفته شد نظر میدی.
.
1. من هیچ وقت, و در هیچ پست خودم نگفتم کاربر های ویندوز احمق هستن. اگه این جمله رو پیدا کردی توی پست ها بهم بگو که من زیره همون پست معذرت خواهی کنم. من به صورت کاملا شیوا و مستقیم گفتم کسایی که بخوان گول این جور تبلیغ ها رو بخورن احمق هستن.
.
2. شما مونو رو با vs مقایسه میکنی؟ یعنی همون چیزی که من از اول گفتم اگه این vs رو از شماها بگیرن 80% برنامه نویس های دات نت نمی تونن یه برنامه کامل بنویسن. vs فقط یه ide هست چجوری داری مونو رو با یه ide مقایسه میکنی؟
.
3.بعله خیلی از اون برنامه هایی که من لیست کردم و قیمت دادم به درد من نمی خورن. ولی اصلا نظر من رو کامل خوندی شما؟ من در جواب دوستمون “گمنام” اون لیست رو ارایه کردم چون ایشون گفته بودن از این برنامه ها استفاده میکنن. کاش خوب میخوندی مطلب رو بعد میگفتی مقایسه من از ماکروسافت بدتر بود.
.
حالا مخض جواب شما. بذار ببینیم من از چه چیز هایی ممکنه توی ویندوز استفاده کنم (فقط محصولاتی که علاوه بر غیرآزاد بودن, پولی هم هستن رو لیست میکنم):
Microsoft Windows 7 Ultimate Full به قیمت 303 هزار تومان
Microsoft Office Professional 2007 به قیمت 331 هزار تومان
Adobe PhotoShop CS4 به قیمت 636 هزار تومان
McAfee Total Protection 2009 به قیمت 51 هزار تومان
CyberLink PowerDVD به قیمت 32 هزار تومان
Nero 9 به قیمت 77 هزار تومان
WinRAR به قیمت 27 هزار تومان
جمعش شد 1 میلیون و 457 هزار تومان! این ها نرم افزار هایی هستن که من رو ویندوز لازمشون دارم.
ببینید کسایی مثل “من” و شما که برای کار توی ویندوز دست به”دزدی” میزنیم اصلا “حق این رو نداریم که هیچ دفاعی از خودمون بکنیم”. اگه کسی اومده پول داده, خوب اون میتونه حرف بزنه و دفاع کنه. وگرنه کسی که هیچ پولی نداده و دزدی کرده اصلا حق حرف زدن نداره. خواهشا دقت کنید که من حتی خودم رو هم جزو کسایی به حساب آوردم که دست به کار زشتی مثل دزدی زدن. با هم روراست باشیم و قبول کنیم که کار روی ویندوز همیشه لقب دزد رو برای ما به همراه خواهد داشت. (حتی خودم)
سپتامبر 18, 2009 در 1:11 ب.ظ
گمنام
سلام
دوباره برگشتم چون از این بحث ها خوشم می آد .
یک آقایی به اسم بهرام گفته بود اگر می خواهید دات نت کار کنید چرا نمی آیی رو لینوکس و با مونو کار نمی کنی .
1- Mono اصولا همیشه 1 ورژن از دات نت عقب تر هست و یک ورژن عقب تر بودن توی دات نت یعنی از دست دادن خیلی از چیزها مثل موتور گرافیک برداری WPF و یا زبان تابعی F# و یا مجموعه موتور WCf و خیلی چیز های دیگه .
2- من اصلا دات نت کار نمی کنم و در کامنت قبلی گفتم که ActionScrip3 گرایش اصلی من هست.
3 – من چه مزیتی در لینوکس به عنوان یک برنامه نویس دارم که بیام سمت لینوکس . خواهشا به این جواب بدین . اکثر پلتفرم ها بر روی ویندوز موجود است . تقریبا همه پلتفرم هایی که لینوکسی ها باهاش برنامه مینویسند بر روی ویندوز موجود است و اصلا این جوری نیست که اول مال لینوکس بوده باشن و بعد در مراحل توسعه به سمت ویندوز حرکت کرده باشند . غالب این پلتفرم ها از اول وابسته به سیستم عامل نبوده اند . در عوض بر روی ویندوز دات نت و ActionScript3 برای این سیستم عامل مزیت رقابتی ایجاد می کنند .
ضمنا آقای علی رضا شما می تونی به جای Office از OpernOffice و به جای بقیه نرم افزار ها از مشابه رایگانش استفاده کنی . در ضمن استفاده رایگان از نرم افزارهای بالا در ایران قانونا دزدی نیست و شرع هم در این مورد گفته پیرو قرارداد است . این یعنی شرعا هم دزدی نیست . در این مورد من و چندتا از دوستان بحث مفصلی در مجله الکترونیکی پرنیان کردیم که می تونید به اونجا رجوع کنید .
سپتامبر 18, 2009 در 9:05 ب.ظ
امیررضا
نه از نظر من کسی که می خواد دات نت کار کنه همون رو ویندوز کار کنه بهتره! البته من یکی همیشه دوست دارم با چیزی برنامه نویسی کنم که مستقل از پلتفرم باشه. برنامه ی دات نت فقط به درد ویندوز میخوره و خوب این یه عیب هست نه یه مزیت. روی لینوکس چیزهای خیلی بهتری از دات نت وجود دارن تا برنامتون رو باهاش توسعه بدید.
.
مونو رو هم به عنوان یه محیط جدید برنامه نویسی فرض کنید نه فقط یه پیاده سازی دیگه از دات نت. ActionScrip که البته رو لینوکس میشه باهاش کار کرد با Flex SDK و نتیجه هم داده تو خیلی جاها, اما بودن flash برای کارهای انیمیشن لازمه که متاسفانه ادوبی فعلا برای لینوکس نسخه ای نداره. خود شما دلت نمی خواست که می تونستی رو لینوکس هم با flash کار کنی؟ مسلما وقتی میشه فایل های flash رو روی لینوکس اجرا کرد, پس 100% میشه اونارو ساخت و این هم یه قراردارد تجاریه دیگه بین اوبی و ماکروسافته. مخصوصا که flash یه نسخه ی مخصوص mac هم داره پس مستقل از پلتفرم توسعه پیدا میکنه و میتونه خیلی راحت واسه لینوکس هم بیاد بیرون.
برنامه های فلش رو میتونی روی همه ی سیستم ها اجرا کنی ولی نمی تونی روی همه ی سیستم ها بسازی و این یکی هم یه عیب هست نه یه میزیت. در مورد سوالتون به عنوان یه برنامه نویس (با توجه به تمرکز کار شما روی فلش) هیچ مزیتی ندارید که روی لینوکس بیاید و رو ویندوز بمونید بهتره.
اما این رو هم به حساب بیارید که روی ویندوز بودن لقب دزد رو به همراه خودش میاره پس یا نباید با فلش کار کنید یا باید پول همشون رو پرداخت کنید.
.
من اسمم امیررضا هست بهر حال D: چرا میتونستم از اون برنامه ها استفاده کنم همونطور که الآن هم دارم این کارو میکنم. اما خواستم محصولات غیرآزاد و گرون قیمت رو لیست کنم.
کلا استفاده از چیزی که صاحب اون راضی نیست از نظر من کار درستی نیست. شرع و قانونی هم که اینو دزدی به حساب نمیاره رو باید با خروس قندی عوضش کرد!!! حتی اگه بگیم ما چون تو ایران نمی توینم این محصولات رو بخریم واسه همین دزدی مکنیم, بازم حرف منطقی نیست چون بهر حال کی میره واسه یه چیزی مثل ویندوز 300 هزار تومان پول بده حتی اگه تو ایران هم در دسترس باشه.
سپتامبر 29, 2009 در 12:00 ق.ظ
narcissus
هرجا از لیوکس انتقاد کردن بعدا شد نقطه قوتش ؟ الان این درست بود که گفتم ؟پس یعنی خوشحال باشم که انتقاد میکنند ؟
اکتبر 3, 2009 در 9:10 ب.ظ
امیررضا
همیشه اینطوری نیست. خود حرفه ایی های لینوکس وقتی از لینوکس انتقاد میکنن دهن آدم جفت میشه و نمی تونه واسشون هیچ دلیلی بیاره.
اما خدا رو شکر که اکثرا ویندوزی ها با تفکر ماکروسافتی شون از لینوکس انتقاد میکنن که در اغلب اوقات جوابی برای حرف هاشون وجود داره.
اکتبر 7, 2009 در 8:49 ب.ظ
حسین
اگه به نقد باشه که محصولات ماکروسافتی رو از بس که نقد کردن کوبیده شده به زمین(ویستا نمونه آن)
یه سوال.
تفکر مایکروسافتی رو به من بگید دقیقا یعنی چی؟ این رو شما توضیح بده؟!
اکتبر 15, 2009 در 12:12 ب.ظ
امیررضا
چشم توضیح میدم.
قبلش یه کم به کامنت های این پست و پست قبلی دقت کن. خدایی یکم وقت بذار و کامنت های این دوتا پست رو بخون.
ببین اشخاصی که از مایکروسافت حمایت کردن دلایلشون چی بوده. یکی میگه بازی نداره. یکی فکر میکنه دات نت خدای محیط های توسعه هست. یکی دنبال یه برنامه ی خاص توی لینوکسه.
کدوم یکی از طرفدارهای لینوکس اینطوری از ویندوز گله کرده؟ مثلا شده ما بگیم مثلا چرا فلان برنامه که من دوست دارم رو ویندوز اجرا نمیشه؟
ببین توی صحبت کردن ها و نظر دادن ها کاملا معلومه که عده ایی می خوان با لینوکس جوری رفتار کنن که با ویندوز کار میکردن و این تفکر غلطی هست. با هر چیزی باید به نسبت شرایطش کنار اومد. خدایی از نظر خود شما نداشتن بازی برای یه سیستم عامل اصلا یه ملاک عقلانی به حساب میاد؟ اونطوری حساب کنید که پس هیچ سیستم عاملی جز ویندوز خوب نیست دیگه حتی مک یا یونیکس. من به این مدل حرف زدن ها یا فکر کردن ها میگم تفکر مایکروسافتی.
اکتبر 15, 2009 در 5:46 ب.ظ
حسین
آهان پس مشکل اینجاست!
(خود من هم کاربر لینوکس هستم در پستهای قبلی گفتم)
اولا که افراد با سواد هیچ وقت منکر سیستم عامل خوب لینوکس نمی شوند.
چند وقت پیش توی فروم http://stackoverflow.com/
بحثی رو دنبال میکردم که برنامه نویسی در لینوکس یا ویندوز در نهایت این قضیه نصیبم شد که همه میگفتند “آقا اگه میتونی ویژوال استادیو رو بی خیال شی برنامه نویسی در لینوکس هم خیلی خوبه اگر به خط فرمان هم مسلط باشی چه بهتر!” همه حسرت IDE قدرتمند VS رو میخورند مایکروسافت هیچی نداده باشه این یک مورد رو بسیار عالی کار کرده(خوب این از این مورد)
مشکل شما اینه که همه رو برنامه نویس می دونی من هم برنامه نویس هستم و ترجیح می دم تو لینوکس برنامه نویسی کنم و ترجیح میدم این سیستم عامل رو تبلیغ کنم(حتی یکی از دوستانم رفت نسخه لینوکسی برای playStation3 خریداری کرد!!) ولی اگه کسی گفت فقط بازی میخواهم انجام بدم میگم لینوکس مناسب اینکار نیست(کسی هم منکرش نیست)
در کل شما فکر میکنی که لینوکس رو خراب میکنند و منطقهای غلط برای رد شدن آن می آورند! واقعیت اینه که لینوکس امروزه یک سیتم عامل همه منظوره نیست! و من به شخصه لینوکس رو به برنامه نویسها(از همه نوعش) پیشنهاد میکنم. ولی نه در برای gamer ها. یا افرادی که فقط میخواهند ایمیلشان رو چک کنند!(برای ویندوزش که صدبار تماس می گیرند که فلان اشکال رو دارند مثلا باز و بسته کردن نرم افزار چه برسه به اینکه لینوکس باشه باید یه کلاس گذاشت ، سیستم فایل رو به براش توجیه کنی!)
نظر شما درباره مایکروسافتی ها ( من خودم رو مایکروسافتی نمیبینم چون از vs استفاده نمی کنم:d) غلطه! ، مثال: خودم که وابسته به هیچکدام نیستم و فقط از ابزارهام در هر دو سیستم عامل استفاده میکنم
موفق باشید!
اکتبر 16, 2009 در 3:12 ب.ظ
احمد
به شتر میگویند چرا گردنت کجه !! میگه کجای من کج نیست .
آقای امیر رضا فرموده اند که “خیلی خنده داره که کدهامون رو یه برنامه واسمون بنویسه خودمونم ندونیم نصف کدهامون چه جوری نوشته شدن.”
اگر شما برنامه نویس باشید حتما میدانید که اکثر دستورات ساختار یک شکل دارند . فرضا در OOP شما احتیاج دارید تا class ها و property ها را بر اساس فرضا یک جدول در بانک اطلاعاتی درست کنید .
خوب شما وقتی بخواهید class , property ها را تعریف کنید مشکلی نیست میتوانید دستی تمام اینها را تعریف کنید و حد اقل برای یک جدول با 10 attribute باید 200 خط کد بنویسید .
ولی راه دیگه اینکه که خود دات نت برات این کد ها را مسازه و به صورت partial هم میسازه که هر قسمت از اجزا را میتوانید هر جایی تو پروژه تغییر دهید یا حتی تو nasmespace یا کلاسی که براتون ساخته این کار رو راحت میتوانید انجام دهید.
حالا یکی مثل من دنبال وقت هست چون وقت طلاست پس چرا باید ده هزار خط کد تکراری شبیه به هم بنویسم . بزار اتوماتیک ساخته بشه هرجاشو که دوست نداشتم عوض میکنم .
خوش حال میشم دوستانی که جاوا کار میکنند هم تو این جا کامنت بزارن با هم بحث کنیم . اگه چیزی باشه بدم نمییاد بدونم.
اکتبر 16, 2009 در 3:28 ب.ظ
احمد
این رو بدون که فقط پول زیاد باعث پیشرفت بشر شده . یعنی اگه ماکروسافت بیاد و سورس اون را باز در اختیار دنیا قرار بده که دیگه باید جمع کنه بره مثل لینوکس 1000 تا ورژن مختلف درمیاد اون هم مفتی .
ولی با این پول هنگفت که درمیاد اون را صرف تکنولوژی میکنه و یک دفعه جهش پیدا میکنه و جهار تا آس خوشگل رو میکنه که همه تو این قضیه میمونن .
اکتبر 16, 2009 در 7:12 ب.ظ
احمد
در ضمن visual studio express edition و Sql Server express edition کاملا مفت هست و میتونی از ماکروسافت دانلود کنی . هر چند این رقمی نیست برای کسی که به صورت حرفه ای برنامه مینویسه چون تو یه ماه پولش درمیاد .
اکتبر 22, 2009 در 4:25 ب.ظ
امیررضا
فکر نمی کنم بخوام با کسی که فرق بین ورژن لینوکس و توزیع لینوکس رو نمی دونه بحث کنم…
اکتبر 24, 2009 در 7:26 ب.ظ
احمد
نمیخواهم ناراحتت کنم ولی برو و یکم مطالعه کن حداقل 10 سال تا بتونی جواب دوستان را بدی . این حرف ها واسه آماتور هاست ،که جو زده مشن . من هم این دوران را 10 سال پیش گذروندم.
اکتبر 24, 2009 در 7:45 ب.ظ
امیررضا
نمی دونم چجوری باید جواب حرفی که زدید رو بدم. قضاوت رو میذارم به عهده خواننده های بلاگ تا خودشون تصمیم بگیرن حرف های کی رو باید قبول کنن.
اکتبر 24, 2009 در 7:53 ب.ظ
احمد
در هر صورت از این که این بحث را انتخاب کردی ازت تشکر میکنم. و یک واقیعت بزرگ تو علوم مختلف مخصوصا کامپیوتر هست که هر کسی در هر صورتی که هست باید خودش را بی سود حساب کنه و هر روز یک ساعتی را مطالعه کنه . و این جور بحث ها هم خیلی کمک میکنه .
موفق باشید